پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 | ساعت 14:49

تاریخچه و ویژگی های یک صابون خوب برای بدن

1402/11/30 (0)
اشتراک گذاری در شبکه های

 

 

تاریخجه صابون 

 

حفاری ها در بابل باستانی شواهدی را نشان داد که بابلی ها حدود ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد صابون می ساختند. آن ها اولین کسانی بودند که به هنر صابون سازی مسلط شدند. بابلی ها صابون را از چربی هایی که با خاکستر جوشانده بودند، تهیه و در تمیز کردن پشم و پنبه برای تولید پارچه استفاده می کردند. صابون همچنین حداقل ۵۰۰۰ سال در پزشکی استفاده می شد. از سوی دیگر، پاپیروس Ebers (مصر، ۱۵۵۰ قبل از میلاد) نشان می دهد که مصریان باستان روغن های حیوانی و گیاهی را با نمک های قلیایی، مخلوط و ماده ای شبیه صابون تولید می کردند.

به گفته پلینیوس، فنیقی ها از پیه بز و خاکستر چوب، برای تهیه صابون در ۶۰۰ قبل از میلاد استفاده کردند. رومیان اولیه در قرن اول پس از میلاد از ادرار برای درست کردن صابون استفاده می کردند. این صابون در امپراتوری روم به طور گسترده ای شناخته شده بود. سلت ها هم صابون خود را از چربی حیوانی و خاکستر گیاه تهیه کردند. آن ها نام این محصول را «سایپو» گذاشتند که کلمه صابون به انگلیسی (soap) از آن گرفته شده است. مردم بابل، بین النهرین، مصر، یونانیان و رومیان باستان با مخلوط کردن چربی، روغن و نمک، صابون تهیه می کردند. اما صابون برای حمام و بهداشت شخصی ساخته نمی شد. بلکه بیشتر برای تمیز کردن ظروف، کالاهای آشپزی یا برای اهداف دارویی استفاده می شد.

 

 

صابون از قدیمی‌ترین وسایل بهداشتی ساخت بشره که قدمتی چند هزار ساله داره. نسل‌های پیشین ما با وسایل ابتدایی صابون‌های ساده‌ای می‌ساختن و ازشون استفاده می‌کردن. امروز هم با وجود پیشرفت صنعت بهداشت و مراقبت و تنوع و گستردگی وسایل بهداشتی، صابون همچنان جایگاه مهمی داره و برای پوست و مو به کرات مورد استفاده قرار می گیره.

صابون به عنوان یه وسیله بهداشتی باید به خوبی مراقبت باشه تا هم دوام بیشتری داشته باشه و هم کاراییش رو به خوبی حفظ کنه. اگه این اتفاق نیافته صابون خیلی زود کیفیتش رو از دست میده و عملاً استفاده ازش بی‌فایده خواهد بود. صابون‌ها انواع و ترکیبات مختلفی دارن و ممکنه مخصوص دست یا بدن و یا مو باشن. با این وجود شیوه استفاده و نگهداری از آن‌ها می‌تونه شبیه به هم باشه.

 

صابون جامد قدیمی ترین نوع شوینده بدن و صورت است. در ساخت صابون های جامد معمولی، گلیسیرین نقش مهمی ایفا می کند. در ساخت صابون هم جامد نگه داشتن این گلیسیرین کم هزینه نیست.

 

همچنین برای جدا کردن ماده موثر این صابون ها از روغن های گیاهی یا حیوانی، در ترکیبات آن ها از سدیم و نمک استفاده می شود.

 

بهترین روش نگهداری از صابون

 

برخی افراد در حال حاضر انتقادهایی به صابون جامد بدن یا صورت وارد می کنند. مبنی بر این که صابون های جامد خودشان منبع آلودگی هستند. این در حالی است که هنوز هیچ مدرک مستندی برای تایید این ادعاها وجود ندارد. این ذهنیت که آلودگی پوست یک فرد روی صابون می ماند و به نفر بعدی منتقل می شود، برخی افراد را از خرید این صابون ها منصرف می کند. اما بد نیست بدانید که محیط قلیایی صابون ها می تواند باعث از بین رفتن آلودگی ها شود.

نکته مهم دیگر این است که حتما باید صابون جامد را در محیطی خشک که امکان جمع شدن آب وجود ندارد، نگه دارید. این کار هم باعث افزایش عمر صابون می شود و هم آن را از آلودگی های محیطی تا حد زیادی دور نگه می دارد.

 

دسته بندی صابون ها

 

 

صابون مخصوص پوست چرب

صابون های قالبی یکی از بهترین پاک کننده های پوست های چرب هستند. همچنین می توانند حاوی دارو های ضد باکتری یا انواع مختلف ساینده باشند. این صابون ها معمولا حاوی سورفاکتان هستند. بنابراین برای از بین بردن چربی پوست موثرترند. البته ممکن است خیلی پوست شما را خشک نکنند و باید مطابق دستور العمل از آن ها استفاده کنید.

صابون برای پوست های خشک

انواع مختلف صابون برای پوست خشک مثل صابون گلیسیرینه که رطوبت را به پوست می رساند، در بازار در دسترس هستند. صابون های کرم دار، صابون های حاوی ویتامین E، صابون بادام،صابون زیتون، آلوئه ورا و صابون جوانه کندم برای شست و شوی پوست های خشک مورد استفاده قرار می گیرند. این صابون ها به پوست طراوت می بخشند و از پوسته پوسته شدن یا چروک زودرس پوست جلوگیری می کنند.

صابون های مخصوص پوست های مستعد چین و چروک

استفاده از صابون هایی با خاصیت آنتی اکسیدان و ضد چروک، از راه های مفید برای نگهداری از پوست های مستعد پیری است. در این صابون ها با افزایش جریان خون مویرگی، خون رسانی بهبود می یابد. همچنین سلول ها به خوبی تغذیه می شوند و سلول های جدید ساخته خواهند شد. این امر باعث تاخیر افتادن روند پیری و چروک پوست خواهد شد.

صابون های روشن کننده پوست

این صابون ها معمولا حاوی مواد گیاهی شبیه اربوتین با اثر روشن کنندگی پوست هستند. صابون های روشن کننده می توانند اثر بخشی ضد لک و در نتیجه روشن کنندگی پوست داشته باشند.

صابون های مخصوص پوست های حساس و آسیب دیده

پوست های حساس یا پوست هایی که آسیب دیدگی سطحی دارند، با استفاده از صابون های مناسب می توانند روند درمان را به خوبی طی کنند. این صابون ها التهاب ناشی از اگزما، حساسیت یا آفتاب سوختگی را تا حدودی بهبود می بخشند.

صابون خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

صابون خوب، به صورت خلاصه صابونی است که موجب از دست رفتن رطوبت پوست نشده و به مرور زمان خشکی پوست را به دنبال نداشته باشد. صابون خوب باید رایحه دلپذیر و مناسب داشته باشد و ماندگاری مناسبی داشته باشد و خشک نشود.

 

 

 

 

فرم دیدگاه کاربران
  • نام و نام خانوادگی
  • توضیحات:
  • کدامنیتی:
درحال ثبت اطلاعات....